Onko meillä liikaa radiokanavia?

Ihminen vaihtaa radiokanavaa autossa.

Sanoma tuo Kiekkokierroksen Classic Hits -kanavalle ja Bauer lopettaa juonnot Bassolla. Tämä on vasta alkusoitto. Kun pitkään duopolissa eläneiden ja reviiritaistelua käyneiden yhtiöiden fokus ei enää ole audiossa ja markkinaosuuden kasvattamisessa, tullaan jatkossa keskittymään tuottavuuteen ja tulokseen.

Edessä on muutoksia, sillä yhtiöiden tulokset ovat painuneet alle puoleen omistajien odotuksista. Mainostajien näkökulmasta radiokentästä on tullut liian pirstaleinen, asiakkaat pakotetaan ostamaan hukkakontakteja Total-paketeilla.

Kun kustannustaso on noussut inflaation myötä 16 % ja FM-myynti on laskenut samaan aikaan yli 10 %, voi tästä päätellä, että tulosta ei voida korjata kuntoon pelkästään uusilla formaateilla tai juontamattomilla kanavilla. Suomen viiden miljoonan kuuntelijan markkina on liian pieni Sanoman ja Bauerin 27 radiokanavalle. Edessä on toimijoille vastenmielinen päätös: useiden radiokanavien sulkeminen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top