Markkinointipanostuksista vain murto-osa on tuottavia

Viisi Agencyn Annika Räihä ja Teemu Neiglick.

Viisi Agency Annika Räihän mukaan tekoäly demokratisoi mediasuunnittelua, kun suunnittelutyökalut sisältävät valtavasti mallinnusdataa, markkinoinnin tutkimuksia sekä toimiala- ja mediakohtaista tietoa.

”Tämä kehitys nostaa suunnittelun kokonaistasoa, mutta luo samalla uuden haasteen: jos kaikki suunnittelu on pian hyvällä perustasolla, on erottautuminen ja kilpailuedun rakentaminen omalle brändille on entistä vaikeampaa”, Räihä toteaa.

85 % mainonnasta menee ohi maalin?

Räihän mukaan mainostajien nykyinen trendi on siirtää rahaa tuotannoista ja suunnittelusta mediaan ajatellen, että volyymi korvaa osuvuuden. ”Silloin kun kaikilla on tämä taktiikka, mediat pullistelevat eri viestejä, mainonta tapetoituu entisestään ja kotiutuvuus mainostavalle brändille on heikko”, Räihä sanoo.

Tutkimusten mukaan jopa 85 % mainonnasta ei tällä hetkellä kotiudu sille brändille, joka mainostaa. Tämä on Räihän mielestä erityisen massiivinen ongelma haastajan asemassa oleville brändeille. ”Silloin pahimmassa tapauksessa kasvatetaan vain kategorian kiinnostusta, ja mainonnan hyöty valuu suoraan kategorian suurimpien pelureiden laariin”.

Varmista markkinointisi tuottavuus

Viisi Agencyn perustajat Annika Räihä ja Teemu Neiglick haluavat varmistaa, että mainos- ja mediatoimistojen tekemä työ ei valu hukkaan. He korostavat, että maksetusta mediatilasta on saatava kaikki hyöty irti tarttumalla markkinoinnin ROI:n kannalta merkityksellisimpiin osa-alueisiin; viestin osuvuuteen ja läpimenoon sekä mainonnan kotiutumiseen oikealle brändille.

”Vaikka tämä voi kuulostaa yksinkertaiselta, viimeisimpien tutkimusten mukaan maailmanlaajuisesti vain noin kuusi prosenttia kaikista markkinointipanostuksista on tuottavia. Hurja luku, eikö vain?”, Räihä kysyy. ”Tämä tarkoittaa, että monessa perusasiassakin on vielä paljon korjattavaa.”

Annika Räihä Viisi Agency kommentoi, että vain 6% markkinointipanostuksista on tuottavia.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top