Televisiota lukuun ottamatta kaikki mediaryhmät olivat kesäkuussa pakkasella. Hyvän alkuvuoden jälkeen myös ulkomainonta laski lähes yhdeksän prosenttia. Positiivista oli automainonnan pieni plussa ja energiayhtiöiden voimakkaana jatkunut kasvu.
Mediameteorologimme Jani Halme kertoo tehneensä digitaalisten havaintojen sijasta empiiristä tutkimusta kesän vaikuttavimmista kampanjoista. Keskisuomalaisessa hääpöydässä oli huomattu ainakin Sakan uusi konsepti: ”Säkään ei voi luottaa – Sakaan voi.” Tästä Kuhmoisten kunnasta saadussa palautteessa todettiin poliisikuulustelumainoksen olevan kerrankin hyvää autokaupan mainontaa.
Jani sanoo tehneensä runsaasti havaintoja salakuuntelemalla Sirkka Makkosen torikahvilan pöydässä Savonlinnassa. Joku sanoi olevansa lopen kyllästynyt ”siihen Carglass korjaa” -rallatukseen. Mutta tunnusti hetken päästä korjauttaneensa autonsa kiveniskemän samaisessa liikkeessä. Korkealta ja kovaa vetäminen kannattaa aina. Radiomainontakeskustelu kävi pöydässä muutenkin aktiivisena.
Parikkalassa kotilaakson pihapöydässä Jani kiinnitti huomionsa lukioon menevän veljentyttären rallattelemiin Moi-teleoperaattorin hokemiin. Veljentytär kertoi aikovansa kirjoittaa Moille kirjeen, jotta saisi ”sellaisen samanlaisen pehmoeläimen kuin on MM-jääkiekon studiopöydässä”.
Sydney Sweeneyn American Eagle -kampanjasta Jani ei kuullut puhuttavan koko kesänä muualla kuin mediassa. Janin näkemyksen mukaan woke-konservatiivisuus-aihe ylipäätään kiinnostaa journalisteja merkittävästi enemmän kuin mediakansaa keskimäärin.



