Pelkkä tavoittavuus ei enää riitä

PepsiCon globaali markkinointijohtaja Sorin Patilinet

Brändit kilpailevat kuluttajan keskittymisestä, mutta panostus/budjetti kohdistuu yhä tavoittavuuteen. Markkinoijat ostavat näyttöjä ja impressioita, vaikka ne eivät kerro, mitä kuluttaja todella näkee, kokee tai muistaa. Huomio jää niukimmaksi resurssiksi, vaikka se on koko markkinoinnin perusta.

PepsiCon globaali markkinointijohtaja Sorin Patilinet tiivisti tilanteen: ”Olemme yltäkylläisyyden keskellä, mutta kärsimme huomiopulasta.” Mainosympäristöjen määrä kasvaa, mutta kuluttajan keskittymiskyky ei. Pelkkä tavoittavuus ei riitä, koska kaikki kontaktit eivät ole samanarvoisia.

Digitaalisessa ympäristössä suurin osa mainoksista ohitetaan. Television rooli korostuu siksi, että se ei ainoastaan tavoita, vaan myös pitää katsojan keskittyneenä pidempään.

Patilinet tiivistää tehokkaan mainonnan kolmeen tekijään: huomioon, tunteeseen ja muistiin. Ilman huomiota mikään muu ei toimi. Tunteella viesti muuttuu merkitykselliseksi ja muistijälki varmistaa, että vaikutus kestää kampanjan yli.

Jos tavoitteena on vaikuttaa ihmiseen, ei riitä, että mainos vain näkyy. Sen täytyy kiinnittää huomio, synnyttää tunne ja jäädä mieleen. Ilman huomiota yksikään viesti ei toimi.

Huomio on markkinoinnin todellinen valuutta. Se määrittää, mitkä brändit kasvavat ja mitkä jäävät taustakohinaksi.

Sorin Patilinet esiintyi keynote-puhujana Television Taika -tapahtumassa 29.10.2025. Koko esityksen voit katsoa videona tapahtuman järjestäjän Screenforcen verkkosivuilta, josta voi ladata myös esityksen presentaation.

PepsiCon globaali markkinointijohtaja Sorin Patilinet tiivistää: "Huomio on markkinoinnin todellinen valuutta".

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top