Mainoseurot hehkuivat heinäkuussa punaisena. Kehitys on linjassa yleisen talouskehityksen kanssa. Alkuvuoden jälkeen ainoana plussalla ollut ulkomainontakin painui kesä-heinäkuussa yli 7% miinukselle. Samansuuntaisen kehityksen voi silmämääräisesti arvioida jatkuvan DOOHissa vielä elokuussakin. Television mainoseurot laskivat edelliseen vuoteen nähden 10 %. Radio puolestaan säilytti vahvana kesämediana asemansa.
Kokonaisuutena heinäkuun mediamarkkina oli miinuksella lähes 5%. Alkuvuoden aikana laskua on syntynyt kumulatiivisesti 2,4 %, mikä tarkoittaa vuositasolla noin 20 miljoonaa euroa. Kotimainen mediamarkkina tulee siis päätymään noin 730 miljoonaan – ellei Sanoma sitten saa toivomaansa joululahjaa…
Viime vuonna mainostajilla olisi nimittäin ollut loistava mahdollisuus hyötyä uuden Jouluradion menestyksestä. Mainostajia kanavalla ei juuri ollut, joten miljoona kuuntelijaa toi harvoille mainostajille hyvät huomioarvot. Koska ongelma taisi olla enemmän kiinni myynnin uskosta kuin asiakkaiden vastustelusta, päätti Sanoma vahvistaa elokuussa sekä oloaan että uskoaan tarjoilemalla myynnille tuhdin joulupuuron.
Nähtäväksi jää, onko peruskuntokauden harjoittelu ajoitettu oikein. Tuleeko asiakkaille ähky vai turpoaako Jouluradio mainospuurosta.



